McDonald’s během krize nepropouští, naopak nabírá nové zaměstnance
29. červen 2020
Společnost McDonald’s ukázala v době pandemie koronaviru svou silnou pozici i to, že je spolehlivým zaměstnavatelem. I v průběhu uplynulých měsíců totiž přijímala a dál přijímá nové lidi. Navíc rozdávala zaměstnancům finanční odměny a benefity. Před propuknutím epidemie měl McDonald’s v Česku zhruba 6250 zaměstnanců, nyní jich má 6500. Zhruba 70 až 80 procent tvoří lidé na zkrácený úvazek nebo brigádníci.
„Kvůli koronavirové krizi jsme žádného zaměstnance nepropustili. Samozřejmostí pro nás bylo také vyplácení mezd v plné výši. A to i přes fakt, že jsme museli provoz v restauracích podle vládních opatření omezit,“ říká HR manažer společnosti McDonald’s ČR/SR Rastislav Tesár.
Podle Tesára čeká firmu i ve fázi „nového normálu“ náročné léto, protože bude vrcholit sezona a dá se předpokládat, že Češi budou tentokrát trávit dovolenou především v tuzemsku. Proto nábor McDonald´s nepozastavil ani během epidemie. Pohovory během epidemie koronaviru probíhaly přes telefon nebo online, většinou přes Skype.
Koronavirus přinesl finanční bonusy a další benefity
McDonald’s nabízí běžně svým zaměstnancům řadu benefitů, v této mimořádné době ale přistoupil i k mimořádným výhodám pro své lidi. Zaměstnanci napříč republikou například obdrželi od franšízantů finanční bonus za to, že i během koronaviru pracovali s plným nasazením. Někteří franšízanti tuto bonusovou složku ke mzdě zaměstnancům naplánovali na léto, tedy po uklidnění epidemie.
„Společně s licenčními partnery jsme se starali o to, aby během tohoto těžkého období panovala v restauracích co nejlepší nálada. Myslím si, že se nám to povedlo a zaměstnanci se ještě více semkli. Všem zaměstnancům jsme například hned v začátcích krize poděkovali za to, že jsou s námi, obrovskými dárkovými koši zaslanými do restaurací a neustále jsme vymýšleli nejrůznější zábavu a soutěže, aby naši lidé přišli na jiné myšlenky,“ popisuje Rastislav Tesár z McDonald’s.
Jednotlivé restaurace mezi sebou například soupeřily v tom, kdo obslouží větší počet aut přes okénka McDrive. Zaměstnanci plnili výzvy v podobě nejvtipnějšího tanečního videa z útrob restaurace, soutěžili o nejlepší domácí zákusek nebo o nejhezčí ušitou roušku.
Zájem o brigády narostl
McDonald’s neustále nabírá nové brigádníky, dokonce i v nynější situaci, kdy pro ně na pracovním trhu není tolik příležitostí jako v minulosti. „Aktuálně nám běží reklamní kampaň, kterou chceme vzdát hold všem našim zaměstnancům za jejich loajalitu a pracovitost. Zároveň lze očekávat, že tato kampaň může zapůsobit také náborově, což přivítáme, protože nové zaměstnance na pozici brigádníků stále hledáme,“ říká HR manažer McDonald’s Rastislav Tesár.
Nábor nových zaměstnanců se v jednotlivých restauracích a regionech liší. Podle Tesára lze ale už nyní konstatovat, že se počet zájemců o brigádu oproti stejnému období v předešlém roce rozhodně navýšil.
Místo pro mladé, důchodce či handicapované
McDonald’s má zhruba 70 až 80 procent zaměstnanců, kteří pracují na částečný úvazek nebo brigádně při studiu. Pro řadu teenagerů je restaurační řetězec se zlatými oblouky v logu vůbec první zkušeností s prací. Někteří z nich pracují v Mekáči dodnes, ovšem už na vedoucích pozicích.
„Významnou skupinou jsou mladí zaměstnanci, kteří si u nás mohou přivydělat během studia, ale i nastartovat kariéru. Nenaučíme je jenom, jak udělat správně burger, ale také to, jak přistupovat k lidem a komunikovat s nimi. Mohou se dále rozvíjet a stanou se z nich například vedoucí směny, trenéři ostatních kolegů nebo vedoucí restaurace,“ říká HR manažer Rastislav Tesár, který ve společnosti McDonald’s začínal také na jedné ze základních pozic. Dnes má na starosti kompletní agendu lidských zdrojů v Česku i na Slovensku.
Podle Tesára ale k hledání zaměstnanců přistupují v McDonald’s velmi diverzně a cílí na různou škálu lidí. Při návštěvě některé z restaurací tak není problém narazit na seniora, matku samoživitelku či handicapovaného. Tato skupina zaměstnanců tvoří ve společnosti zhruba 15 procent.
Není potřeba umět vše, ale rozvíjet soft skills
Pryč je dávno doba, kdy musel každý zaměstnanec zvládnout ugrilovat burger, obsloužit zákazníky a taky uvařit kávu v McCafé. Nováček si může podle svých preferencí říct, kde by se cítil nejlépe.
„Nelpíme na tom, aby nový kolega uměl pracovat všude, jako tomu bylo v minulosti. Už k tomu nepřistupujeme tak, že během školení musí člověk projít všemi pozicemi. Když se někdo rozhodne pracovat například pouze v McCafé, tak mu to umožníme. Stejně tak, když někdo chce mít svůj klid a připravovat pouze jídlo v kuchyni,“ dodává HR manažer společnosti McDonald’s Rastislav Tesár.
Díky propracovanému systému školení se z řadových zaměstnanců mohou během velmi krátké doby stát například vedoucí restaurace. Touto pozicí se mohou pyšnit už dvacetiletí pracovníci. McDonald’s nejen u těchto mladých lidí klade důraz především na trénink soft skills. Během školení, která probíhají v centrále českého zastoupení, se tak zaměstnanci nezdokonalují ve smažení hranolek ani v tom, jak co nejrychleji připravit burger. Společnost s americkými kořeny vsází na to, že svým lidem pomáhá rozvinout jejich schopnosti, které pak uplatňují v manažerských pozicích. To oceňují nejen ti, co v McDonald´s zůstanou ve vyšších pozicích, ale i odborníci z řad personálních agentur.