McDonald’s bilancuje rok 2021: růst ročních tržeb, návrat zákazníků do restaurací i nový CEO
1. únor 2022
Společnost McDonald’s Česká republika zhodnotila své působení na trhu v roce 2021 a hlásí růst. Její hrubá tržba za uplynulý rok se vyšplhala na téměř 7 miliard korun českých, nejvyšší prodeje opět zaznamenaly hovězí burgery. Oproti roku 2020 je patrný návrat zákazníků do restaurací, růst zaznamenala dovážková služba McDelivery a nabídka snídaňových produktů, zvýšila se také poptávka po bezmasých alternativách. Ke změnám došlo v loňském roce i uvnitř společnosti, od září v jejím čele stojí nový CEO Dan Camp.
I přes nelehkou situaci spojenou s covid pandemií a bezpečnostními opatřeními utržila v roce 2021 společnost McDonald’s Česká republika, společně se svými franšízovými partnery, 6 908 942 303 Kč včetně DPH. Oproti loňskému roku se tak jedná o nárůst v tržbách o 19 %. V loňském roce navštívilo tyto restaurace s rychlým občerstvením 55 a půl milionu zákazníků.
Nová změna na pozici generálního ředitele:
Významnou událostí v loňském roce byla změna na pozici generálního ředitele pro Českou republiku a Slovensko. Tomasze Rogacze po sedmi letech vystřídal nový lídr Dan Camp, který přišel z Ameriky, působí ve firmě více než 30 let. Před příchodem na starý kontinent pracoval jako provozní ředitel v nově vytvořené Long Beach Field Office ve Spojených státech. Byl zodpovědný za prodej a cash flow, řízení provozu, franšízing a partnerství s franšízanty provozujícími přibližně 650 restaurací. "Jsem rád, že jsem dostal příležitost připojit se k týmu McDonald's v České republice a na Slovensku. Přestěhoval jsem se s rodinou do Prahy a je pro mě povzbuzující vidět tady stejné ambice a oddanost vůči značce. Mým cílem je pokračovat v provozování skvělých restaurací, které nabízejí chutné jídlo připravené z kvalitních surovin a udělat maximum proto, aby se českému i slovenskému trhu dařilo tak dobře, že oba trhy budou navštěvovat kolegové z McDonald’s z celého světa, aby se inspirovali našimi úžasnými restauracemi, fantastickými lidmi i hosty, které každý den obsluhujeme,“ říká Dan Camp, nový generální ředitel McDonald's ČR/Slovensko.
Jídlo s sebou stále dominuje
I přes patrný návrat zákazníků do restaurací stále převažují prodeje jídla s sebou, které tvoří 82 % z celku. Tento růst má však negativní dopad na tržby společnosti, jídlo take away podléhá totiž vyšší sazbě DPH, ale zákazníci si jej pořídí za totožnou cenu jako jídlo určené ke konzumaci přímo v restauraci. Tato praxe měla na společnost v loňském roce dopad v hodnotě 100 milionů Kč. V restauracích je v chování zákazníků patrný větší příklon k objednávání prostřednictvím samoobslužných kiosků, 60 % strávníků využilo takzvaný Table Servis, tedy donášku objednaného jídla přímo ke stolu.
Stále rostoucí trend
Segment, který v uplynulém roce zaznamenal značný růst je především rozvážková služba. Jedná se o kontinuálně rostoucí trend, což potvrzuje i fakt, že služba McDelivery vzrostla o 40 % oproti roku 2020. Stejně tak došlo také k nárůstu v počtu zákazníků, kteří službu využili, a to téměř o 70 %. „Příklon k objednávání jídla prostřednictvím dovážkových služeb vnímáme dlouhodobě. Právě proto se jej snažíme více podpořit, ať už zvyšováním kapacit a dostupnosti těchto služeb, nebo produktovou nabídkou. V lednu 2021 jsme do nabídky zařadili také snídaňovou řadu, čímž zároveň podporujeme tento business, na který měla pandemie velký dopad,“ říká Jitka Pajurková, ředitelka komunikace a PR českého a slovenského McDonald‘s. Služba McDelivery má podíl 13 % na celkových prodejích společnosti.
Hovězí nadále na první příčce
V prodejích stále dominují hovězí burgery, oproti roku 2020 se jich prodalo ještě o 8 % více. Pomyslná druhá příčka v oblíbenosti produktů McDonald’s patří kuřecímu masu, které zaznamenalo jak prodejní, tak imagový růst, o 15 % si polepšily snídaně. Jednou z priorit společnosti bylo oslovit také zákazníky hledající alternativy masa. Těm McDonald’s od roku 2021 nově nabízí řadu Veggie, v níž je maso nahrazeno zeleninovou placičkou. Produktová novinka se těší zájmu zákazníků, zaznamenala nárůst o 150 %, ačkoliv v celkových prodejích tvoří jen malou část. V nabídce ani letos nechyběly prémiové řady produktů, tou je i Sýrová sezóna, která je zákazníky dlouhodobě nejoblíbenější.
Personalizované nabídky i udržitelnost
Změn a novinek se dočkala také mobilní aplikace společnosti, která od loňského roku nabízí personalizované nabídky zvýhodněných kuponů. Výsledkem je růst aktivních uživatelů. Také v loňském roce společnost pokračovala ve svém udržitelném přístupu. Znovu pokročila ve snižování obsahu plastů ve svých obalech, plastové příbory nahradila dřevěnými a začala s přechodem na ekologické varianty hraček v Happy Meal.