Snídat v McDonald's můžete již 15 let
12. květen 2022
V roce 2007 se Čechům naskytla nová příležitost, jak skvěle odstartovat den. V tomto roce totiž McDonald's představil snídaňovou nabídku a přinesl tak Čechům nový způsob, jak snídat mimo domov. Po 15 letech, kdy každé ráno ze všech provozoven voní zapečené toasty a míchaná vajíčka, lze říct, že jsme národ, který si rád dopřeje kvalitní snídani. A potvrzují to i čísla – ročně spotřebuje síť restaurací s rychlou obsluhou v České republice 4,7 milionů vajec z podestýlky a v roce 2021 prodala téměř 10 milionů snídaní. Nově se nyní v nabídce, po McMuffinu s recepturou obsahující Lučinu, objevuje i další lokální výrobek, a to lahodný Pribináček, který si zákazníci vychutnají spolu s lívanci.
Češi a snídaně?
Češi často vůbec nesnídali a když už, tak v pohodlí domova nebo rychle cestou do práce. Když proto McDonald's v roce 2007 představil první snídaňovou nabídku, způsobilo to poprask. Chodit na snídani nebo si ji koupit v restauracích s rychlou obsluhou se museli Češi nejdříve naučit. A zvládli to skvěle! Dnes patří tato nabídka k velmi oblíbeným a vyhledávaným možnostem, kde začít den a dopřát si skvělé jídlo.
Kde se vzaly snídaně v McDonald's?
„Zavedení snídaní v celé evropské síti restaurací předcházelo dlouhé testování a přípravné období – to trvalo zhruba dva roky. Roky 2005 až 2007 se nesly ve znamení evropské snídaňové vlny. Ladily se detaily i receptury v jednotlivých zemích. Co však způsobilo velkou vlnu debat, byl čas, kdy se budou snídaně podávat a v kolik hodin je opět nahradí klasická nabídka. Jako nejvhodnější se nakonec ukázala půl jedenáctá, kdy v restauracích bývá nejméně zákazníků. Tehdejší menu bylo dost podobné tomu dnešnímu – zákazníci si mohli dát 3 druhy toastů, 4 muffiny – ty se prodávaly pod anglickými názvy, názvosloví bylo striktně dané, míchaná vajíčka, hash brown, hranolky a Happy Meal. Zajímavostí je, že toast šunka & sýr je dodnes nejprodávanějším produktem,“ říká Tibor Niezer, Manažer rozvoje provozu společnosti McDonald's, který byl za zavedení snídaní na český a slovenský trh v McDonald's zodpovědný.
Miliony vajec a receptura „jako doma“
Když se řekne slovo „snídaně“, mnozí si okamžitě vybaví vajíčka. A ano, vajíčka vévodí v pomyslnému žebříčku oblíbených jídel, které nám dokážou provonět a zlepšit ráno. Dlouhodobě to dokazují také prodeje společnosti McDonald's, kterým vajíčka jednoznačně kralují. Najít ale tu správnou recepturu chvíli trvalo. „Když první zákazníci ochutnali vajíčka z naší snídaňové nabídky, nebyli zprvu vůbec nadšeni. Podávali a připravovali jsme je totiž dle americké receptury. My Češi máme ale úplně jiné chutě. Chvíli jsme nad tím přemýšleli a vymýšleli možné scénáře, a nakonec jsme tady u nás vytvořili novou recepturu i postup jejich přípravy. To tajemství úspěchu je ve své podstatě jednoduché. V České republice děláme vajíčka tak, jak si je děláme doma. Jedná se opravdu o čerstvé rozklepnuté vajíčko ze skořápky připravené na pánvi s trochou másla. Kromě UK a USA jsme jedna z opravdu mála zemí v regionu, kde si takto připravované vejce mohou zákazníci dát,“ říká Tibor Niezer, Operation Manager společnosti McDonald's, který u vajíčkového „přerodu“ byl. Vajíčka, která si zákaznici McDonald's dopřávají během snídaní, pochází ryze z českých chovů, dodává je tuzemská firma Schubert partner, a.s., „Naše spolupráce začala v roce 2014. Za tu dobu jsme si ověřili, že McDonald's je sice náročný, ale spolehlivý klient, vyžadující vysoké standardy převyšující legislativní rámec, ať už v otázkách chovu nosnic, samotné produkce vajec, dodavatelského řetězce krmných směsí nebo třeba obalových materiálů. McDonald's nastavuje svým dodavatelům velmi vysokou laťku a my jsme rádi, že právě naše podestýlková vejce jsou základem pro tisíce vynikajících snídaní po celé České republice,“ říká David Koňák, ředitel společnosti Schubert partners, a.s.
Magická hodinka
Kultura snídaní a brunchů je v Česku ale oproti světu stále ještě v rozkvětu. Lidé se stále pořád učí chodit snídat jinam než jen v pohodlí domova. Do tohoto rozkvětu zasáhla i pandemie, kdy většina lidí pracovala z domova a naučila se oddělovat čas volna a nástupu do práce právě prostřednictvím snídaně. Čas, kdy lidé snídají se dle různých průzkumů shodují na hodinu okolo 8 a 9 ranní. Jiná situace nastává například v restauracích McDonald's. Zákazníci se totiž dělí na dva nesmiřitelná tábory! A může za to onen magický čas 10:30, protož právě v tuto hodinu končí snídaňová nabídka a začíná se servírovat ta klasická. Zaměstnanci restaurací se musí denně potýkat s lačnými zákazníky, kteří by před 10:30 dali za Cheeseburger a Big Mac život. Jakmile se magické hodiny přehoupnou na 10:31, přichází druhá skupina lidí, kteří si nepřejí nic jiného než dostat poslední lahodný toast nebo vajíčka. A ačkoliv by se McDonald´s pro svoje zákazníky a jejich chutě doslova rozkrájel, toto je bohužel fakt, který i z provozního hlediska nelze zařídit. Dříve se snažili dokonce zaměstnanci restaurací upozornit zákazníky „že je něco jinak“ i prostřednictvím prostřených stolů. Každé ráno dávali na stoly žlutobílé kostičkované ubrusy, vidličky a květináče – to, aby zákaznici na první pohled poznali změnu a neočekávali v 9 ráno Big Mac.
Snídaňové trendy a zajímavosti z McDonald's
Snídaně se staly důležitou součástí gastronomie jak u nás, tak ve světě. Přední kuchaři si dávají záležet na pestrosti receptů i využití lokálních a kvalitních surovin. Jako národ jsme ušli velký kus cesty, po revoluci bylo normální mít k snídani bílé pečivo s máslem a marmeládou, ti šťastnější dostali k rohlíku i jogurt. Nyní vévodí českým snídaním cereální pečivo, sýry, různé kaše, vajíčka, ovoce, toasty nebo sladké palačinky či lívance. V rámci snídaní u McDonald's jsou snídaňové trendy ovlivněny především lokálními trhy. Například McMuffin s vajíčkem si zákazníci mohou dát nejen u nás, ale i ve světě. Další trendové položky se již liší dle lokálních preferencí. Například ve Španělsku je to bageta se Serrano šunkou, v Polsku je to obložená kaiserka a v Anglii zase Flatbread. U nás je oblíbený McMuffin s Lučinou a nově se ve snídaňové nabídce objevují lívance s Pribináčkem a čokoládou. „Spolupráce s lokálními výrobci, a tím pádem i jejich podpora, je pro nás velmi důležitá. Stále se snažíme hledat nové české nebo slovenské dodavatele, výzvou ale je, že poptáváme opravdu velké objemy. Ve všech restauracích totiž musí zákazníci dostat stejně kvalitní produkty. Jsme moc rádi, že součástí snídaňové řady je nově i další český výrobek, oblíbený Pribináček,“ říká Jitka Pajurková, ředitelka PR a komunikace McDonald's ČR a SK.
Zajímavá čísla o snídaních v McDonald's na závěr
· Počet prodaných porcí snídaní v roce 2007 byl 1 milion, v roce 2021 již 9,7 milionů.
· Za minulý rok se v českých restauracích spotřebovalo 4,7 milionů vajec.
· Nejprodávanějším snídaňovým produktem je toast se šunkou a sýrem, dále toast se šunkou a slaninou a na třetím místě vajíčkový McMuffn se slaninou.
· Minulý rok si zákazníci celých 40 % objednaných snídaní odvezli autem z McDrive.
· Bezmála 20 % zákazníků snídá v restauracích.
· Položky, které jsou stejné po celých 15 let v nabídce jsou: McMuffiny, toasty, míchaná vajíčka, hranolky a Hash brown.
· Oproti roku 2007, kdy byly snídaně zavedeny, vzrostl jejich podíl na celkovém byznyse v roce 2021 o 360 %.
· Ani pandemie v minulých letech výrazně neovlivnila zájem o snídaně. Změnil se jen poměr mezi prodejními kanály – zákazníci si oblíbili dovoz snídaní prostřednictvím McDelivery a nyní si ještě častěji odnášejí jídlo s sebou.