Tomáš Břínek alias TMBK vytvořil NFT pro McDonald’s: Jedná se o vůbec první podobnou spolupráci v naší historii
22. červenec 2021
Včera odstartovala digitální aukce obrazu Maestropiece od TMBK, který vznikl ve spolupráci McDonald’s a Tomáše Břínka. Ta je jejich prvním vstupem do tajů NFT umění, zároveň se jí McDonald’s stává první a zatím jedinou společností v České republice, která vytvořila NFT dílo s lokálním umělcem. Cílem spolupráce je podpořit výjimečný burger Maestro, který je nyní v nabídce restaurací, výjimečnou kampaní. Dražba burgeru, který však nenajdete ani na talíři, ani na olejovém plátně, ale bude věčným digitálním dílem ve vaší sbírce, se uskuteční v druhé polovině července a její výtěžek bude určen Nadačnímu fondu Dům Ronalda McDonalda na podporu rodin vážně nemocných dětí.
Už jste se někdy setkali se zkratkou NFT? Pokud ne, není to žádná ostuda, v technologickém světě se jedná o horkou novinku. Na druhou stranu je velmi pravděpodobné, že se s ní budeme setkávat stále častěji – jde zatím patrně o nejlepší a nejefektivnější způsob, jak obchodovat s digitálním uměním podobným způsobem, jakým obchod s uměleckými díly funguje ve skutečném světě.
NFT = záruka, že originál je jen jeden
Představte si, že v internetové aukci koupíte obraz, fotografii nebo třeba video od známého umělce. Zaplatíte spoustu peněz a těšíte se z originálu, ovšem pak přijde studená sprcha – někdo na internet pověsí bůhvíkde získanou digitální kopii téhož díla, za pár dní je ho všude plno a vaše investice rázem ztrácí na hodnotě, protože digitální reprodukce jsou na rozdíl od těch fyzických k nerozeznání od originálu. A právě tohle NFT řeší – pomocí tzv. unikátních tokenů založených na blockchainové technologii získáte koupí záruku, že jste vlastníkem originálu jen a jen vy. Bezcenné tak budou všechny ony stažené kopie, vaše dílo si svou cenu udrží. Blockchain je asi nejbezpečnějším způsobem, jak v současném digitálním světě zaručit pravost obsahu, ostatně proto ho využívají kryptoměny. Kromě toho má NFT další nesporné výhody, mezi ty patří trvalost a stálost technologie, NFT je navíc jedinou formu, jak v digitálním prostředí umožnit absolutní vlastnictví. A že NFT není jen trend v krypto světě, ale věří mu i svět velkého umění dokládá fakt, že letos v březnu se NFT koláž umělce Beepla prodala v aukci za bezmála 70 milionů dolarů, což je jasný digitální rekord.
Česká stopa v NFT umění
Několik českých umělců se již do tvorby digitálních děl zapojilo na vlastní pěst, v současné době ale vstupuje díky společnosti McDonald’s Česko i do světa digitálních komerčních spoluprací a zanechává tam významnou stopu. Podobná spolupráce, tedy umělce a komerčního či korporátního subjektu, je totiž v České republice historicky první. Fastfoodový řetězec jejím prostřednictvím představuje novou řadu jedinečných burgerů Maestro, které do světa posílá vskutku velkolepě – koláží známého umělce a satirika Tomáše Břínka alias TMBK. Ten pro McDonald’s vytvořil dílo, které se draží v rámci speciálních microsite www.maestropiece.cz a www.maestropiece.sk.
„McDonald’s je společnost, která sleduje trendy a inovace nejen u nás, ale v celém světě. Jsme progresivní a nebojíme se proto naše produkty představit neotřele, v rámci školení třeba často využíváme možností virtuální reality, nebo se pustit do odvážnějších a inovativních projektů. Maestro je díky specifickým ingrediencím mistrovské dílo, které si zaslouží výjimečný přístup i formát. Proto přicházíme s jeho vyobrazením ve formátu NFT. Jeho fanoušci si jej budou moci vydražit a těšit se z něj po celý život,“ říká marketingový ředitel McDonald’s ČR a SK Martin Troup.
Dražba je veřejná, může se jí zúčastnit kdokoli. Ten, kdo dílo získá za nejvyšší nabídku si kromě cenného uměleckého originálu odnese i hřejivý pocit příspěvku na dobrou věc. Celý výtěžek aukce totiž půjde na konto Nadačního fondu Dům Ronalda McDonalda, který podporuje rodiny vážně a dlouhodobě nemocných dětí. Právě pro ně se v současné době v areálu Fakultní nemocnice Motol staví dům, který rodinným příslušníkům hospitalizovaných dětí poskytne ubytování, zázemí a komfort v jejich nelehké situaci.
Box. 1.
Soupeř o titul "Nejdražší burgery v historii“
Jméno: Maestropiece od TMBK
Porce stojí: Společnost odhalí po skončení aukce 4. srpna 2021
Složení: Maestro je výběrový burger v nabídce restaurací McDonald´s, jehož hlavní předností je jeho šťavnatost. Té je dosaženo kombinací specifických ingrediencí jako je vyšší plátek 100% hovězího masa a dvojité množství omáček, navíc v kombinaci s křupavou slaninou, vyzrálým ementálem a čerstvou zeleninou, to vše zasazené do prémiové “shiny“ žemle. To vše dělá z Maestra mistrovský a šťavnatý kus. I proto McDonald’s inicioval spolupráci s umělcem, který má v českých kruzích šťávu. Dílo od TMBK představuje šťavnatost burgeru ve svérázné koláži, kterou prostupuje jeho styl a smysl pro satiru.
Zajímavost: První česká spolupráce komerční společnosti a umělce ve světě NFT – digitálního umění.
Box. 2.
"Nejdražší burgery v historii“
1. Jméno: Golden Boy
Porce stojí: $5964
Kam na něj: De Daltons, Nizozemsko.
Složení: Burger se skládá z žemle vyrobené z vyhlášeného šampaňského Dom Perignon, která je zdobená plátky jedlého zlata. Maso pochází z japonského hovězího wagyu, které zdobí bílý lanýž, kaviár z vyzy velké, maso z aljašského bílého kraba, španělská šunka Ibérico a barbecue omáčka vyrobená z cibetkové kávy a vzácné sudové whisky Macallan.
Zajímavost: Výtěžek z burgeru byl darován na charitu. Jeho příprava se odhaduje na 9 hodin a stojí za ní holandský šéfkuchař Robbert Jan de Veen.
2. Jméno: Nespecifikované
Porce stojí: $5000
Kam na něj: Juicys Outlaw Grill, Corvallis, Oregon, USA
Složení: Největší burger s váhou 352.44 kg byl v nabídce Juicys Outlaw Grill, známém foodtracku. Byl na menu jeden rok od června 2011/2012.
Zajímavost: Musíte ho objednávat s dvoudenním předstihem.
3. Jméno: FleurBurger5000
Porce stojí: $5000
Kam na něj: Fleur de Lys, Mandalay Bay, Las Vegas
Složení: Placka masa se skládá z hovězího Wagyu a z foie gras, které bylo vařené ve speciální omáčce. To vše v lanýžové briošce posypané černým lanýžem. K jídlu se podává láhev Chateau Petrus 1990.
Zajímavost: Koncept je založen na vinném párování. Víno je servírováno ve sklenicích známé značky Ichendorf, které po konzumaci dostanete jako dárek domů.
4. Jméno: Glamburger
Porce stojí $1800
Kam na něj: Honky Tonky, Chelsea, London
Složení: Slanina potažená javorovým sirupem, kaviár z belugy a kachní vejce vyuzené na bílém ořechu pokryté zlatým listem, uvnitř s černým lanýžem Brie, který mu uprostřed dodává na tekutosti. Brioška je ochucena japonskou matchou – druh práškového zeleného čaje – a krémovou majonézou, která je potažená opět zlatým listem. Glamburger je zdobený mangem a sosem ze šampaňského postrouhaným bílým lanýžem. Obsahuje 2 618 kalorií!
Zajímavost: Šéfkuchař Chris Large na burgeru spolupracoval s komerčním partnerem slevovým portálem Groupon, který dával k burgeru jeden zdarma. Vývoj trval 3 týdny.
5. Jméno: Kobe Beef and Maine Lobster Burger
Porce stojí: $777
Kam na něj: Le Burger Brasserie, Las Vegas
Složení: Burger se skládá z hovězího Kobe, čerstvého humra, karamelizované cibulky, hermelínu, parmské šunky, 100letého balsamikového octa. K jídlu dostanete láhev šampaňského Rose Dom Perignon.