Berete si rádi kávu s sebou? Zajímavosti o „take away“ z historie i současnosti

30. říjen 2021

Podzim patří kávě, první říjnový den se ostatně slavil i Mezinárodní den kávy. Možná jste nevěděli, že je to nejspíš nejoblíbenější svátek roku, důvod je přitom zcela prozaický. Káva je tím vůbec nejpopulárnějším nápojem na světě, každý den se jí vypije neuvěřitelné dvě miliardy šálků. A protože spěcháme čím dál víc, přibývá také počet hrnků horkého černého zlata, které nás doprovázejí na cestách. Užijte si kávový měsíc říjen s šálkem té vaší nejoblíbenější a také s kupou zajímavostí z historie i současnosti nápojů i pokrmů s sebou, o kterých jste nejspíš nevěděli.

Miliony šálků ročně

Celkem 6 097 396 kusů. Tolik šálků kávy se loni vypilo u McDonald’s. Zdá se vám to jako obrovské číslo? Potom se sluší říci, že prodeje kávy negativně ovlivnila pandemická opatření. O rok dříve se jich vypilo víc než 9 milionů. Velkou část z nich si čeští milovníci kávy objednali v McCafé a hned šest z deseti šálků si vzali s sebou. Což je další trend, který ovlivnila pandemie. Podle nedávno zveřejněného průzkumu si jídlo a pití s sebou bere nebo objednává zhruba 63 % Čechů. A i když se možná na první pohled zdá, že jde o novodobý trend, ve skutečnosti tomu tak rozhodně není.

Od antiky až po Průmyslovou revoluci

První pouliční povozy, kde jste si mohli objednat pokrmy a nápoje s sebou, jste mohli najít už v antickém Řecku a Římě. A první rychlá občerstvení, tak zvaná termopolia, byla hojně využívána v Pompejích. Aztékové ve stáncích prodávali balíčky listového těsta s náplní tamale, ve Francii frčelo hlavně víno, sýry a sušené maso. Stánky byly populární i v Číně v 11. století, kde si tamní obyvatelé chůzi zpříjemňovali sladkými zákusky. Za rozmachem pouličního občerstvení ale stojí také Průmyslová revoluce a dělníci. Ti při tvrdé práci hledali rychlou, chutnou a nutričně vydatnou alternativu ke klasickým pokrmům. Právě tehdy světlo světa spatřilo fish & chips i první hamburger.

Na začátku byla voda

A jak je to s dějinami kávy s sebou? Tady budeme muset začít trochu zeširoka, a to u obyčejné vody. Dnes se zdá skoro neuvěřitelné, že tomu není tak dávno, co pití vody rozhodně nebylo samozřejmostí. Ještě v druhé polovině 19. století lidé jako primární zdroj tekutin popíjeli hlavně pivo, víno nebo kořalku. Jenže pak se objevil Lawrence Luellen, bostonský vynálezce a právník, ale také propagátor střídmého způsobu života a abstinence. Díky němu po Spojených státech začaly růst fontánky s vodou, které byly vybaveny i kelímky ať už ze dřeva nebo kovu, z nichž poté pilo celé město. Ale jen do chvíle, než na svět zaútočila Španělská chřipka se zhruba 50-100 miliony oběťmi. Právě tehdy si lidé začali uvědomovat riziko virů a se sdílením hrníčků i dalších věcí byl konec. Následující roky se tak roztrhl pytel s vynálezem jednoho papírového kelímku za druhým. V 50. letech minulého století přibylo víčko stejně jako plastové kelímky. A první kávu s sebou jste si mohli objednat v roce 1964 v americkém řetězci večerek 7- Eleven. 

1997: Rok, kdy se zrodil termohrnek

Velký průlom nastal v 90. letech minulého století, kdy už začalo být jasné, že je plastu a jednorázových obalů na planetě opravdu dost. V roce 1994 tak vznikl první znovupoužitelný hrneček, který byl tři roky nato povýšen na cestovní termohrnek. A zbytek už je historie. Podstatné je, že se udržitelných cestovních hrnků prodává čím dál víc a že jde o jednoduchý způsob, jak aspoň trochu snížit svoji uhlíkovou stopu.

McDonald’s a revoluční Arizona s Melbourne

V minulém století se také začala psát historie jídla s sebou v McDonald’s. Jako za mnoha úspěchy největší sítě restaurací světa, i za prvním okénkem drive trough stál úspěšný podnikatel s českými kořeny Ray Kroc. Svůj nápad na pohodlné objednání i vyzvednutí jídla přímo v autě zrealizoval v jedné restauraci v Arizoně v roce 1975. A jak je to s McCafé? To vůbec první bylo představeno v roce 1993 v australském Melbourne. 

Jitka Nováčková a její stylový termohrnek 

V McCafé nyní seženete jen kávu té nejvyšší kvality, což je dobrý důvod, abyste se tu pro šálek na probuzení nebo zlepšení nálady zastavili i vy. A jestli do sbírky hledáte nový stylový termohrnek, jeden takový se tu 1. října začal prodávat. O jeho design se postarala influencerka, modelka a maminka Jitka Nováčková. Protože má k udržitelnému životnímu stylu opravdu blízko, stala se před časem ambasadorkou kampaně Naše protože, propagující ohleduplný přístup k životnímu prostředí. Termohrnek Jitky Nováčkové, který šel do prodeje v množství 5 000 kusů, stojí 99 Kč a skvělá zpráva je, že je v ceně i jeden nápoj v McCafé zdarma. Co třeba cappucino nebo latté, tedy volba číslo jedna a dvě mezi zákazníky McCafé? Pro jakou kávu nebo nápoj si zajdete, je ale na konci dne úplně jedno. Pokud si ho totiž necháte nalít do znovupoužitelného hrnku, bude vás hřát skvělý pocit, že jste naši planetu uchránili před spoustou zbytečných plastových kelímků.

 

Přihlášení k odběru newsletteru